Begrafenis in de hitte - Reisverslag uit Cordova, Filipijnen van Elise Marcus - WaarBenJij.nu Begrafenis in de hitte - Reisverslag uit Cordova, Filipijnen van Elise Marcus - WaarBenJij.nu

Begrafenis in de hitte

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

29 Maart 2013 | Filipijnen, Cordova


Begrafenis in de hitte

Het wordt zomer in Cordova, Cebu. Dat betekent dat het heet wordt en daarmee bedoel ik: echt heet. Overal in de wereld zien we de gevolgen van de opwarming van de aarde. Ook hier in de Filipijnen is het niet meer zoals vroeger.

Door de hitte voelen we ons koortsig, vermoeid en dorstig.
We proberen opfrissingen te bedenken waardoor ons lichaam wat beter kan functioneren. Kinderen op staat verkopen icecandy. De mannen van de markt zagen enorme ijsbonken in blokken en verkopen deze.
Aangezien airco alleen voor de rijken is, hebben ze hier hun eigen airco systeem bedacht: men neemt zo'n gigantisch ijsblok en stopt het in een bak. Een snufje zout eraan toevoegen waarna het ijsblok voor de elektrische ventilator wordt neergezet. Neem een kruk, plaats uw hoofd voor het ijsblok en geniet van koude wind.

Verder is het drinken van koude shakes hier favoriet: bananashake, mangoshake en zelfs wortelshake. Heel gezond denk je wellicht, maar hier in de Filipijnen is niks lekker zonder een handje suiker in je glas.

Al deze tips zijn heerlijk op het moment, maar even later voel je je weer een gebakken eitje op een motorkap.

Sinds mijn aankomst hier, is mijn lichaamstemperatuur ongeveer 37,5 graden. Soms iets hoger, maar bijna nooit lager. Geen wonder dat we ons hier koortsig voelen. En denk niet dat het iets is wat alleen de toeristen voelen. De grootste doodsoorzaak hier is de hitte. De hitte zorgt voor hoge bloeddruk en het zoute eten helpt ook een handje mee.
Zweet in combinatie met de enorme hoeveelheid stof zorgt voor een gemene huiduitslag waar bijna ieder kind last van krijgt. Door de hitte voelt het alsof ademen lastiger wordt. Dat weer in combinatie met stof versterkt de asma van kinderen. Één dag in de zon en 's avonds heb je een verstopte neus en kriebelhoest.

Dit alles is de reden waarom ik nu deze afgelopen weken al vele mensen heb zien overlijden. Kindje uit de straat met astma, opa van Daisy, vader van Larissa, tante van Mariecris, oom van een kennis, een jong meisje en een oudere dame...

'Het is een vreemd gevoel, wat hitte met de mens doet', bedenk ik mij wanneer ik op de begraafplaats sta. Een zweetdruppel loopt over mijn arm en ik voel het nauwelijks meer. Ik kijk om me heen naar de huilende mensen. Tranen en zweet gemixt.

En dat terwijl bij de eerste zonnestralen in Nederland iedereen spontaan de klapstoel van zolder haalt en het lichaam ontbloot.



  • 29 Maart 2013 - 16:17

    Gusta:

    Wow Elise, dat is heftig. Het is best lastig voor te stellen dat het zo ontzettend warm is, terwijl ik hier vanmorgen nog kleine sneeuwvlokjes heb gezien. Het blijft hier maar winter... Maar dat schijnt ook een gevolg te zijn van het broeikaseffect. :S

    Misschien is het een lekker vooruitzicht dat als je volgende week weer in Nederland bent, het hooguit 5 graden wordt overdag en je zelf een ijsklontje kan voelen. Hoewel ik toch wel uitkijk naar een klein beetje warmte.

  • 29 Maart 2013 - 17:15

    Han Schooneman:

    Jeetje Elise,

    datt is een heftig verhaal over de hitte en het stof.
    Dat zou voor mij als astma patient niet erg gezond zijn.
    Overigens wil ik graag mijn ontzettende waardering uitspreken voor wat jij daar doet, dat is zeker niet niks.
    Kan je er wel je creativiteit in kwijt, volgens mij wel ik heb al leuke dingen van je gezien in de schoolklas.
    Mocht je in de tussentijd ook nog eens nadenken over je toekomst weer terug in nederland houd ik mij aanbevolen voor een gesprek......:-)))
    Ik wens je daar in het verre Cebu heel veel kracht en sterkte en maak er wat moois van.
    Ik ben trots op je, weer iets waar die Marcus mij mee verrast....

    Han Schooneman

  • 30 Maart 2013 - 21:19

    Roy Daal:

    Hoi Élise, echt heftig zeg .

    Wat ben jij een sterke, bewogen en toegewijde jonge vrouw,
    eigenlijk een maatje voor de Filipijnse mensen, waar jij mee omgaat !!!

    Ik heb mega-bewondering voor jou.

    Zelf ben ik geboren in een tropisch land, en ben dus in allerlei opzichten
    een ervaringsdeskundige.

    Al klinkt het cliché-achtig, maar ik meen het vanuit de grond van m'n hart :
    ik leef met jou en de mooie Filipijnse mensen mee.

    Veel liefs van
    R o y

  • 30 Maart 2013 - 22:26

    Frank :

    That's a story, Elise.

    En dan te bedenken dat wij maar klagen dat het de koudste maand maart is sinds 1964. We moeten dus gewoon echt blij zijn met ons klimaatje in het kikkerlandje als we die emotionele hitteverhalen lezen uit de Filipijnen.

    Want jij maakt wel wat mee, zeg. En dat voor die laatste weken. Je klinkt heel sterk als ik zo allemaal lees wat je doormaakt. Dat zijn verre van gezellige vakantieverhalen. Dit is midden in het leven staan, in het hart van het gezinsleven alle ups en downs ervaren. .

    Heel veel sterkte, probeer het hoofd koel te houden en hou vol die laatste weken en bedenk zo langzamerhand dat je echt bezig bent om een niet uit te wissen periode in je leven af te ronden.

    Veel liefs van Frank en Ina


  • 01 April 2013 - 21:08

    Ceciel:

    Lieve Elise
    Wat ben je een geweldig mens!!!
    En..........van harte gefelicteeerd!!!
    xx
    Ceciel

  • 02 April 2013 - 15:07

    Joanne:

    Jeetje Elise wat een verhaal weer! Je zet het heel goed in perspectief allemaal, iets wat mij aan het denken zet! Wat een bijzondere dingen maak je mee zeg.. echt veel ervaringen.
    Wat hierboven ook al werd gezegd: Houd je hoofd koel en succes nog deze laatste dagen! Veel liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Mis geen enkel verhaal uit de avonturen van Elise! Wat zullen twee maandjes vrijwilligerswerk op het prachtige eiland: Cebu deze dame brengen? Een bruin tintje? Een voldaan gevoel? Een nieuwe voorkeur voor eten? Read and find out! Veel leesplezier

Actief sinds 23 Jan. 2013
Verslag gelezen: 707
Totaal aantal bezoekers 11181

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 05 April 2013

Elise in Cebu

Landen bezocht: